AGENDA

29 en 30 augustus / 3, 4 en 5 september 2014

"Keapmanskeunsten"

Openluchttheater Burgum-De pleats

MOOIE RECENSIES IN LANDELIJKE PERS

Donderdag 25 juli werd de première gespeeld van de jaarlijkse Spanga-productie. Dit jaar de twee korte opera's: Pagliacci (Leoncavallo) en Il Tabarro (Puccini). Door de tropische omstandigheden was het een grote uitdaging te spelen, maar succesvol.

Lees hier de recensies:

NRC (4 sterren): "Het publiek mocht dan zuchten onder de drukkende warmte, in de uitgegraven orkestbak en op het toneel bleef het spel onverminderd bruisen van energie. De twee vrouwelijke hoofdrollen lieten een eigen geluid horen en een eigen gezicht zien. In Pagliacci zong Aylin Sezer een rebelse Nedda. Francis van Broekhuizen zette daar een gedesillusioneerde Giorgetta tegenover in Il Tabarro." (NRC, Joost Galema). Lees hier de volledige recensie.

Volkskrant (4 sterren): 'Dirigent Tjalling Wijnstra – kletsnat van het zweet – weet de dertigkoppige Filharmonie Noord goed op koers te houden, hoewel de muziek soms wat aan scherpte verliest. Geen wonder gezien de omstandigheden. Zweterige vingers gaan glibberen over de snaren, instrumenten kunnen ontstemd raken, musici uitgedroogd. Het had ook maar een graadje Celsius gescheeld, bekent een violist na afloop, of 'we waren er niet aan begonnen'.'

Leeuwarder Courant/ Dagblad van het Noorden (4 sterren): "Voorafgaand aan de ramp die zich voltrekt tijdens de circusvoorstelling, waarbij de jaloerse directeur (krachtig vertolkt door Morschi Franz) een dubbele moord pleegt, pakte Van Eijk kostelijk uit met quasi-bloot, erotische toespelingen en de suggestie van seks. Hier zinderde de Filharmonie Noord, onder leiding van Tjalling Wijnstra."

Trouw (2 sterren): link naar artikel

Theaterkrant: "In het circus is niemand als clown geschminkt. Toch zitten ze vaak aan hun schminktafels naar hun eigen gezicht te kijken. Een boeket bloemen wordt zinloos van de een naar de ander gegeven en belandt constant in de prullenbak. Het belangrijkste is dat we naar echte, herkenbare mensen zitten te kijken. Er wordt over de hele linie prachtig gezongen. Het orkest, de Filharmonie Noord speelt onder de jonge dirigent Tjalling Wijnstra in kleine bezetting mooi en uiterst expressief. (...) Opera Spanga blijft spannend, ook als het gaat om twee melodrama's die eigenlijk op zich niet meer zo spannend zijn, maar die in deze combinatie veel over mensen en hun problemen blijken te kunnen zeggen." (Theaterkrant, Max Arian). Lees hier de volledige recensie

AGENDA

Test item 3

AGENDA